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DirectX Discussion :

Bandeau défilant


Sujet :

DirectX

Vue hybride

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  1. #1
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    Par défaut Bandeau défilant
    Bonjour, je cherche à réaliser un bandeau défilant à l'aide de DirectX.
    J'ai réalisé un rendu directx dans la fenêtre d'une application MFC.
    Mais le défilement est un peu saccadé, sans doute parce que le frame rate évolu trops (Sous XP c'est un peu moins visible que sous vista).
    J'utilise DirectX 9 (june).
    Voilà ce que j'ai fait, pourriez vous me dire ce qui cloche?
    Je suis débutant sous directX alors n'ayer pas peur de me corriger, je ne le prendrai pas mal

    Code : Sélectionner tout - Visualiser dans une fenêtre à part
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    // MFCDirectXDlg.cpp : implementation file
    //
     
    #include "stdafx.h"
    #include "MFCDirectX.h"
    #include "MFCDirectXDlg.h"
    #include "mmsystem.h"
     
    #ifdef _DEBUG
    #define new DEBUG_NEW
    #endif
     
     
    float CMFCDirectXDlg::xPos1 = 0;
    float CMFCDirectXDlg::xPos2 = 0;
     
    // CMFCDirectXDlg dialog
    CMFCDirectXDlg::CMFCDirectXDlg(CWnd* pParent /*=NULL*/)
    	: CDialog(CMFCDirectXDlg::IDD, pParent),_device(0)
    {
    	m_hIcon = AfxGetApp()->LoadIcon(IDR_MAINFRAME);
    	::ZeroMemory(&_d3dpp, sizeof(_d3dpp));
     
    	//on recherche la résolution de l'écran
    	_ScreenSize.cx = GetSystemMetrics(SM_CXSCREEN);
    	_ScreenSize.cy = GetSystemMetrics(SM_CYSCREEN);
     
    	m_dCurrentTime = 0;
        m_dElpasedFrameTime = 0; 
        m_dElpasedAppTime = 0; 
        m_dLastTime = 0;
    	m_pd3dxFont=0;
    	m_iFrameRate = 60; // ne doit jamais être null;
     
    }
    CMFCDirectXDlg::~CMFCDirectXDlg()
    {
    	if( _device )
    		_device->Release();
    }
     
    void CMFCDirectXDlg::DoDataExchange(CDataExchange* pDX)
    {
    	CDialog::DoDataExchange(pDX);
    }
     
    BEGIN_MESSAGE_MAP(CMFCDirectXDlg, CDialog)
    	ON_WM_PAINT()
    	ON_WM_QUERYDRAGICON()
    	//}}AFX_MSG_MAP
    	ON_WM_SIZE()
    	ON_WM_ERASEBKGND()
    END_MESSAGE_MAP()
     
     
    // CMFCDirectXDlg message handlers
     
    BOOL CMFCDirectXDlg::OnInitDialog()
    {
    	CDialog::OnInitDialog();
     
    	//on met la fenêtre en plein écran au premier au premier plan
    	::SetWindowPos(m_hWnd, HWND_TOPMOST,0,0,_ScreenSize.cx,_ScreenSize.cy,NULL);
     
     
    	// On défini la région visible de la fenêtre-----------------------------------
    	HRGN TopRgn;
    	TopRgn =  CreateRectRgn(0,0,(int)_ScreenSize.cx,BANDE_HEIGHT);
    	SetWindowRgn(TopRgn,false); 
     
     
    	// Set the icon for this dialog.  The framework does this automatically
    	//  when the application's main window is not a dialog
    	SetIcon(m_hIcon, TRUE);			// Set big icon
    	SetIcon(m_hIcon, FALSE);		// Set small icon
     
     
    	CRect rect;
    	GetClientRect(&rect);
    	// Initialize Direct3D (e.g. acquire a IDirect3DDevice9 poniter).
    	HRESULT hr = initD3D(GetSafeHwnd(),	rect.right,	rect.bottom, true, D3DDEVTYPE_HAL);
    	if(FAILED(hr))
    	{
    		MessageBox("initD3D() - Failed", "Error");
    		::PostQuitMessage(0);
    	}
     
    	// Setup the application.
    	hr = setup(rect.right, rect.bottom);
    	if(FAILED(hr))
    	{
    		MessageBox("setup() - Failed", "Error");
    		::PostQuitMessage(0);
    	}
     
    	return TRUE;  // return TRUE  unless you set the focus to a control
    }
     
    // If you add a minimize button to your dialog, you will need the code below
    //  to draw the icon.  For MFC applications using the document/view model,
    //  this is automatically done for you by the framework.
     
    void CMFCDirectXDlg::OnPaint()
    {
    	if (IsIconic())
    	{
    		CPaintDC dc(this); // device context for painting
     
    		SendMessage(WM_ICONERASEBKGND, reinterpret_cast<WPARAM>(dc.GetSafeHdc()), 0);
     
    		// Center icon in client rectangle
    		int cxIcon = GetSystemMetrics(SM_CXICON);
    		int cyIcon = GetSystemMetrics(SM_CYICON);
    		CRect rect;
    		GetClientRect(&rect);
    		int x = (rect.Width() - cxIcon + 1) / 2;
    		int y = (rect.Height() - cyIcon + 1) / 2;
     
    		// Draw the icon
    		dc.DrawIcon(x, y, m_hIcon);
    	}
    	else
    	{
    		m_dCurrentTime = timeGetTime();
            m_dElpasedFrameTime = m_dCurrentTime - m_dLastTime; // How much time has passed since the last frame?
            m_dElpasedAppTime += m_dElpasedFrameTime; // How much time has passed overall for the application?
            m_dLastTime = m_dCurrentTime;
     
    		//CDialog::OnPaint();
     
    		// Compute the difference: time elapsed in seconds.
    		CalculateFrameRate();
    		render();
    		Invalidate();
    	}
    }
     
    // The system calls this function to obtain the cursor to display while the user drags
    //  the minimized window.
    HCURSOR CMFCDirectXDlg::OnQueryDragIcon()
    {
    	return static_cast<HCURSOR>(m_hIcon);
    }
     
    HRESULT CMFCDirectXDlg::initD3D(HWND hwnd, int width, int height, bool windowed, D3DDEVTYPE deviceType)
    {
    	HRESULT hr = 0;
     
    	// Step 1: Create the IDirect3D9 object.
    	IDirect3D9* d3d9 = 0;
    	d3d9 = Direct3DCreate9(D3D_SDK_VERSION);
    	if( !d3d9 )
    	{
    		::MessageBox(0, "Direct3DCreate9() - FAILED", 0, 0);
    		return E_FAIL;
    	}
    	D3DDISPLAYMODE d3ddm;
     
        d3d9->GetAdapterDisplayMode( D3DADAPTER_DEFAULT, &d3ddm );
     
     
    	// Step 2: Check for hardware vp.
    	D3DCAPS9 caps;
    	d3d9->GetDeviceCaps(D3DADAPTER_DEFAULT, deviceType, &caps);
    	int vp = 0;
    	if( caps.DevCaps & D3DDEVCAPS_HWTRANSFORMANDLIGHT )
    	{
    		vp = D3DCREATE_HARDWARE_VERTEXPROCESSING;
    	}
    	else
    	{
    		vp = D3DCREATE_SOFTWARE_VERTEXPROCESSING;
    	}
     
    	// Step 3: Fill out the D3DPRESENT_PARAMETERS structure.
    	_d3dpp.Windowed = windowed;
    	_d3dpp.BackBufferCount = 1;
    	_d3dpp.SwapEffect = D3DSWAPEFFECT_DISCARD; //D3DSWAPEFFECT_FLIP; //D3DSWAPEFFECT_COPY ;//D3DSWAPEFFECT_DISCARD;
     
    	_d3dpp.BackBufferFormat = d3ddm.Format;
    	_d3dpp.EnableAutoDepthStencil = true;
    	//_d3dpp.AutoDepthStencilFormat = D3DFMT_D24S8;
    	//_d3dpp.AutoDepthStencilFormat = D3DFMT_A8R8G8B8;
    	_d3dpp.AutoDepthStencilFormat = D3DFMT_R8G8B8;
     
    	/*
    	_d3dpp.BackBufferWidth = width;
    	_d3dpp.BackBufferHeight = height;
    	_d3dpp.BackBufferCount = 1;
    	_d3dpp.MultiSampleType = D3DMULTISAMPLE_NONE;
    	_d3dpp.MultiSampleQuality = 0;
    	_d3dpp.hDeviceWindow = hwnd;
    	*/
    	_d3dpp.Flags = D3DPRESENTFLAG_DEVICECLIP | D3DPRESENTFLAG_LOCKABLE_BACKBUFFER | D3DPRESENTFLAG_DISCARD_DEPTHSTENCIL; //0;
     
    	_d3dpp.FullScreen_RefreshRateInHz = D3DPRESENT_RATE_DEFAULT;
     
    	//_d3dpp.PresentationInterval = D3DPRESENT_INTERVAL_IMMEDIATE;
    	//_d3dpp.PresentationInterval = D3DPRESENT_INTERVAL_DEFAULT;
    	_d3dpp.PresentationInterval = D3DPRESENT_INTERVAL_ONE;
     
    	// Step 4: Create the device.
    	hr = d3d9->CreateDevice(
    	D3DADAPTER_DEFAULT, // primary adapter
    	deviceType, // device type
    	hwnd, // window associated with device
    	vp, // vertex processing
    	&_d3dpp, // present parameters
    	&_device); // return created device
    	if( FAILED(hr) )
    	{
    		// try again using a safer configuration.
    		_d3dpp.AutoDepthStencilFormat = D3DFMT_D16;
    		hr = d3d9->CreateDevice(
    		D3DADAPTER_DEFAULT,
    		deviceType,
    		hwnd,
    		D3DCREATE_SOFTWARE_VERTEXPROCESSING,
    		&_d3dpp,
    		&_device);
    		if( FAILED(hr) )
    		{
    			d3d9->Release(); // done with d3d9 object
    			::MessageBox(0, "CreateDevice() - FAILED", 0, 0);
    			return hr;
    		}
    	}
    	d3d9->Release(); // done with d3d9 object
    	return S_OK;
    }
     
    HRESULT CMFCDirectXDlg::setup(int width, int height)
    {
    	if( _device )
    	{
    		// Set view matrix.
    		D3DXMATRIX V;
    		D3DXVECTOR3 pos (0.0f, 0.0f, -6.0f);
    		D3DXVECTOR3 target (0.0f, 0.0f, 0.0f);
    		D3DXVECTOR3 up (0.0f, 1.0f, 0.0f);
    		D3DXMatrixLookAtLH(&V, &pos, &target, &up);
    		_device->SetTransform(D3DTS_VIEW, &V);
     
     
    		// Use wireframe mode and turn off lighting.
    		_device->SetRenderState(D3DRS_FILLMODE, D3DFILL_WIREFRAME);
    		_device->SetRenderState(D3DRS_LIGHTING, false);
     
    		// Size the viewport based on window dimensions.
    		D3DVIEWPORT9 vp = {0, 0, width, height, 0.0f, 1.0f};
    		_device->SetViewport( &vp );
    		// Set the projection matrix based on the
    		// window dimensions.
    		D3DXMATRIX P;
    		D3DXMatrixPerspectiveFovLH(
    			&P,
    			D3DX_PI * 0.25f,//45-degree field of view
    			(float)width / (float)height,
    			1.0f,
    			1000.0f);
    		_device->SetTransform(D3DTS_PROJECTION, &P);
    		if(!m_pd3dxFont)
    		{
    			createFont();
    		}
    	}
    	return S_OK;
    }
     
    HRESULT CMFCDirectXDlg::cleanup()
    {
    	// Nothing to Destroy.
    	return S_OK;
    }
     
     
    HRESULT CMFCDirectXDlg::render()
    {
    	if( _device )
    	{
     
     
    		CString str1;// = "mon text qui défile";
    		str1.Format("Frame rate:%d",m_iFrameRate);
    		CString str2= " suite du text sdqsd sdqsd qsdqs dqsdqsd qsdqsd";
    		float speed1 = 6.0;
     
    		// Size the viewport based on window dimensions.
    		D3DVIEWPORT9 vp1;// = {0, 0, 0 , BANDE_HEIGHT, 0.0f, 1.0f};
    		vp1.MinZ = 0.0f;
    		vp1.MaxZ = 1.0f;
    		vp1.Width =_ScreenSize.cx;
    		vp1.Height = BANDE_HEIGHT;
    		vp1.X = 0;
    		vp1.Y = 0;
    		_device->SetViewport( &vp1 );
     
    		_device->Clear(0, 0,D3DCLEAR_TARGET | D3DCLEAR_ZBUFFER, 0x00000000, 1.0f, 0);
     
     
    		_device->BeginScene();
    		DrawTextDefilant(str1, str2, speed1, 5, xPos1);
    		_device->EndScene();
    	_device->Present(0, 0, 0, 0);
     
    	}
    	return S_OK;
    }
    void CMFCDirectXDlg::OnSize(UINT nType, int cx, int cy)
    {
    	CDialog::OnSize(nType, cx, cy);
     
    	if( _device )
    	{
    		HRESULT hr = 0;
    		// On a resize we must change the dimensions of the
    		// back buffers to match the new window size.
    		_d3dpp.BackBufferWidth = cx;
    		_d3dpp.BackBufferHeight = cy;
    		// We are about to call Reset, free any resources
    		// that need to be freed prior to a Reset.
    		hr = cleanup();
    		if(FAILED(hr))
    		{
    			MessageBox("destroy() - Failed", "Error");
    			::PostQuitMessage(0);
    		}
    		// Reset the flipping chain with the new window dimensions.
    		// Note that all device states are reset to the default
    		// after this call.
    		hr = _device->Reset(&_d3dpp);
    		if(FAILED(hr))
    		{
    			MessageBox("Reset() - Failed", "Error");
    			::PostQuitMessage(0);
    		}
    		// Reinitialize resource and device states since we
    		// Reset everything.
    		hr = setup(cx, cy);
    		if(FAILED(hr))
    		{
    			MessageBox("setup() - Failed", "Error");
    			::PostQuitMessage(0);
    		}
    	}
    }
     
    BOOL CMFCDirectXDlg::OnEraseBkgnd(CDC* pDC)
    {
    	return FALSE;
    }
     
     
    void CMFCDirectXDlg::createFont( void )
    {
        //
        // To create a Windows friendly font using only a point size, an 
        // application must calculate the logical height of the font.
        // 
        // This is because functions like CreateFont() and CreateFontIndirect() 
        // only use logical units to specify height.
        //
        // Here's the formula to find the height in logical pixels:
        //
        //             -( point_size * LOGPIXELSY )
        //    height = ----------------------------
        //                          72
        //
     
        HRESULT hr;
        HDC hDC;
        //HFONT hFont;
        int nHeight;
        int nPointSize = 36;
        //char strFontName[] = "Arial";
     
    	hDC = ::GetDC( NULL );
     
        nHeight = -( MulDiv( nPointSize, GetDeviceCaps(hDC , LOGPIXELSY), 72 ) );
     
    	::ReleaseDC( NULL, hDC );
     
     
        // Create a font for statistics and help output
        hr = D3DXCreateFont( _device, nHeight, 0, FW_BOLD, 0, FALSE, 
                             DEFAULT_CHARSET, OUT_DEFAULT_PRECIS, DEFAULT_QUALITY, 
                             DEFAULT_PITCH | FF_DONTCARE, TEXT("Arial"), 
                             &m_pd3dxFont );
     
        if( FAILED( hr ) )
    		::MessageBox(NULL,"Call to D3DXCreateFont failed!", "ERROR",MB_OK|MB_ICONEXCLAMATION);
    }
     
    void CMFCDirectXDlg::DrawTextDefilant(CString & str1, CString & str2, float speed, int iVerticalPos, float & xPos)
    {
     
    		//static float xPos = 0;
     
    		HDC dc = m_pd3dxFont->GetDC();
    		SIZE size;
    		SIZE size2;
    		GetTextExtentPoint32( dc, str1.GetBuffer(), str1.GetLength(), &size );
    		GetTextExtentPoint32( dc, str2.GetBuffer(), str2.GetLength(), &size2 );
     
    		if (xPos < - size.cx - size2.cx)
            {
                xPos = _ScreenSize.cx;
            }
            else
            {
                xPos = xPos - speed;//(speed / m_iFrameRate);
            }
     
    		RECT destRect1;
     
    		SetRect( &destRect1, (int)xPos, iVerticalPos, 0, 0 );
    		RECT destRect2;
     
    		SetRect( &destRect2, (int)xPos + size.cx, iVerticalPos, 0, 0 );
     
    		m_pd3dxFont->DrawText( NULL, str1, -1, &destRect1, DT_NOCLIP, 
                               D3DXCOLOR( 1.0f, 1.0f, 1.0f, 1.0f ) );
    		m_pd3dxFont->DrawText( NULL, str2, -1, &destRect2, DT_NOCLIP, 
                               D3DXCOLOR( 0.0f, 0.0f, 1.0f, 1.0f ) );
    }
     
     
    void CMFCDirectXDlg::CalculateFrameRate(void)
    {
    	//
        // Report frames per second and the number of objects culled...
        //
    	int iFrameCount = 0;
        static int nFrameCount = 0;
        ++nFrameCount;
     
        static double nTimeOfLastFPSUpdate = 0.0;
     
        if( m_dElpasedAppTime - nTimeOfLastFPSUpdate > 1000 ) // Update once a second
        {
    		m_iFrameRate = (int) (nFrameCount*1000.0/(m_dElpasedAppTime - nTimeOfLastFPSUpdate));
    		nTimeOfLastFPSUpdate = m_dElpasedAppTime;
            nFrameCount = 0;
        }
    }

  2. #2
    Expert confirmé
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    Par défaut
    Salut à vérifier mais il ne faut pas faire le rendu dans OnPaint.
    Mais plutot dans CWinApp :: Run()
    Et puis utiliser les MFC avec appel à Direct X c'est pas génial sauf si on veut se faire un éditeur de niveau de jeu 3d par exemple.

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